Het giet oan!

4 januari 2017 - Eelde, Nederland

Woensdag 4 januari 2017

Vandaag is het precies 20 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht verreden werd. Het zou wel erg toevallig zijn als er deze winter weer een komt in ons steeds verder opwarmende landje. Twee jaar geleden ben ik naar de Weissensee getogen om de tocht der tochten te schaatsen en binnenkort reis ik af naar Thailand voor mijn eigen alternatieve tocht. Op de fiets welteverstaan.

Na de prachtige fietsreis van vorig jaar op Bali en Lombok heb ik mijn zinnen gezet op een nieuw Aziatisch land. Volgens de verhalen is Thailand erg geschikt om per tweewieler te verkennen. Heerlijk klimaat, lieve mensen en vurrukkeluk eten, zo is op internet te lezen. Een half jaar geleden heb ik het plan bij mijn thuisfront voorzichtig in de week gelegd. De reacties vielen niet tegen. Een harde eis werd wel direct op tafel gelegd: er moet weer een blog komen. Nou, daar voldoe ik graag aan. Want met fietsen, fotograferen en schrijven heb ik gelijk 3 hobby's te pakken. Dan is het nog een kwestie van op het juiste moment toeslaan. Dat lukte. Een retourticket naar de noordelijk gelegen stad Chiang Mai en de eerste twee overnachtingen in een leuk hotel waren snel geboekt. Ik koos voor het noorden omdat het klimaat daar wat milder is (minder warm) en omdat het daar wat minder druk en toeristisch is. De periode januari/februari is perfect omdat het regenseizoen voorbij is.

Ik heb nog wel even getwijfeld of ik weer met Djoser, net als vorig jaar, of individueel zou gaan. Djoser beviel me prima, maar er zijn ook nadelen. Fietsen in een groep is leuk, gezellig en veilig, maar je hebt zelf weinig invloed op het af te werken programma. Ook had ik vrijwel dagelijks momenten dat ik graag even had willen afstappen voor een foto, maar met een gids voor en een reisleider achter is dat niet echt handig. Daarnaast hangt aan een gids, een reisleider en een 2-persoons bezemwagen natuurlijk een prijskaartje. Door alles zelf te regelen verwacht ik voor prijs van de 18-daagse reis van vorig jaar nu ruim 4 weken vakantie te kunnen vieren.

De doorslag om individueel te gaan gaf de vondst op internet van een fietsreisbureau in Chiang Mai. Die wordt al jaren gerund door een Belg die getrouwd is met een Thaise. Er worden fietstochten aangeboden variërend van 1 tot 12 dagen. Met gebruik van een goede fiets, duidelijke routes, overnachtingen inclusief ontbijt en hulp bij pech, ook al is het dan op afstand. De reacties op de site zijn al jaren lovend. Ik heb een paar dagen na aankomst in Chiang Mai al een afspraak op hun kantoor om het eerste deel van de reis te gaan vastleggen.

Zondag is het zo ver. Reistas inpakken en gaan. Spannend!

1. Joke Rutgers:
    5 januari 2017
    Geniet er van! Wij lezen graag!
  2. Gertjan:
    5 januari 2017
    Hallo Ton,
    Heel veel plezier en succes. Mooi dat we weer kunnen mee lezen in de blog!
  3. Janneke Stevens:
    6 januari 2017
    Ik verheug me nu al op je verhalen en foto's.
  4. Kees Smiers:
    6 januari 2017
    Goeie rijs Ton en over de bestemming: je weet dat de vorst er nog steeds niet in de grond zit?
  5. Irma:
    7 januari 2017
    Hoi Ton, Dat klinkt veelbelovend! Veel plezier. Groetjes, Maarten en Irma
  6. Gudi:
    8 januari 2017
    Ha Ton
    Inmiddels is het zondag, ik heb net je blog gelezen.
    Goeie reis naar Thailand. Ik kijk weer uit naar jouw foto's want opnieuw heb je een bestemming gekozen waar ik ook ben geweest.
    veel succes met je fietsavontuur