Fietsmaat uit Chili

1 februari 2017 - Chiang Dao District, Thailand

Een leuke verrassing vanmorgen in de aanloop naar de eerste etappe van mijn nieuwe fietstocht. Een jongeman uit Chili had zich gisteren bij Etienne gemeld om een tocht van een dag te maken en het idee was ontstaan om hem het eerste gedeelte gelijk met mij op te laten rijden. Toen Etienne me daarover vanmorgen vroeg belde hoefde ik natuurlijk niet lang na te denken: Prima! Hij zat ook ergens in Chiang Mai en zo kon het gebeuren dat we allebei rond half 9 met het taxibusje werden opgehaald om met fiets en al bij het startpunt gebracht te worden.

Eerst nog even bij het kantoor van Etienne langs om alle spullen in ontvangst te nemen en onder het genot van een kop koffie instructies te ontvangen. Vervolgens op onze tweewielers de paden op en de lanen in.

De eerste dag was gelijk een prachtige. Niet te warm, vooral ’s morgens was het lekker, en een route om van te watertanden. We volgden de Ping-rivier stroomopwaarts in noordelijke richting. Een sterk afwisselend landschap met vergezichten naar de omliggende bergen, die wel een beetje in nevelen waren gehuld trouwens.

Savier, mijn metgezel voor een halve dag, is net als ik aan het rondtoeren in Thailand, maar dan 2 maanden. Altijd baas boven baas dus. Hij had maar 1 dag gelegenheid om rondom Chang Mai te fietsen want morgen gaat hij per nachttrein naar Bangkok, waar hij samen met zijn vriendin het zuiden van het land gaat ontdekken. Een erg geschikte en heel goed Engels sprekende vent, afgestudeerd in zijn geboorteland en in afwachting van een baan bezig om wat van de wereld te zien. Hij voetbalt, hoe kan het ook anders, in zijn woonplaats en we moesten natuurlijk de beste Nederlandse en Chileense spelers aan een vergelijking onderwerpen. We dronken samen koffie op een klein plaatselijk marktje en een uurtje fietsen later moest hij linksaf en ik rechtsaf.

Rond 4 uur arriveerde ik na een rit van 73 kilometer bij een leuke lodge in het gehucht met de naam Thap Dua (of all places) in het district Chiang Dao. Waar tot mijn niet geringe verbazing de wifi het prima deed. Vandaar dus meteen een verslag met bijbehorende foto’s, die wat mij betreft weer veel meer vertellen dan ik zelf in woorden zou kunnen vatten.

Mijn diner bestond uit een bordje heerlijke westerse macaroni met een sausje. En ik zal straks op tijd in mijn bedje liggen. Morgen weer een lange dag en volgens de beschrijving gaat morgen plat in vals veranderen en vals in gemeen. De bergen komen eraan dus!

Ik zeg Laa Kohn.

1. Jan:
    1 februari 2017
    Volgend jaar fietsen in Chili of toch in China?